Masak !!

Assalamualaikum..

Hari ini hari pertama kami memasak di kitchen . *wee excited* Walaupun baru je dapat baju chef last week,  and hari ini hari pertama kami di kitchen,tapi chef kitorang dah suruh kitorang pakai baju chef tu. Dia kata " since you all dah beli baju tu takkan nak simpan pulak kan?" Ok so kitorang pakai je lah kan. Majority classmate aku semua merungut "wei baju aku besaq lah wei" , "aku tak kira,cuti ni aku nk hantaq p otter" . Haa macam-macam ragam kawan-kawan aku ni (termasuklah aku) .

Di sebabkan last week kitorang tak dapat masuk class kitchen sebab ada program ESQ, so hari ini kitorang kena cover 2 topik. So hari ini kitorang belajar cara-cara potong sayur. Bunyi macam kelakar kan? Apasal nak potong sayur pun dorang nak ajar? Kita kat rumah boleh lah main cincai kaduk je potong sayur, tapi as a culinarian, kita kena tahu jenis-jenis potongan sayur. Ada banyak jenis potongan sayur. Cantik gila aku tengok chef buat demo tadi. Bila dia suruh kitorang buat, macam-macam bentuk yang terhasil,haha. Tapi ada yang buat nampak cantik macam chef buat. Susah jugak lah,tapi kalau dah hari-hari praktis, InshaAllah boleh buat secantik yang chef buat :) Lepas potong kitorang masak sayur pulak. Sedap :)

Masa potong sayur tu kan, member aku ramai yang terluka sebab kena pisau. Pisau tu tersangatlah tajam. Bahaya gila. Aku pun kena gak. Harap lepas ni dah tak ada la kes macam ni. Kesian jari kitorang.

Lepas belajar potong sayur, chef ajar masak telur 7 jenis. Macam-macam ada. Simple je sebenarnya. Yelah sebab tu untuk breakfast. Aku pun hairan lah kan,nak buat breakfast tapi masa tu dah tengahari. Aku dengan perut lapar gila, pastu ingatkan kitorang makan telur je hari ini. Rupanya tak. Chef ada masakan kitorang steak !!Wahh best gila. Dah la banyak. Bayangkan lah ada sayur,ada 7jenis telur,steak,roti,buah memang kenyang gila lah kitorang tadi. Save dah duit lunch. hehe, Kitorang pesta makan kat cafe krystal tadi. Pastu ada pulak abang senior kulinari jugak lah dengan baik hati bagi kitorang pizza dgn roti yang dorang masak tadi. Wah makin bertambah banyak lah makanan kami. Memang pesta makan lah nampaknya. hehehe

Tadi tengahari kemain aku kenyang gila, tapi sekarang aku tengah kebulur gila. Nak makan !!! Ok bai korang. Aku nak turun cafe nak makan. Perut aku ngada-ngada nak mintak di isi. *Perut aku tau,bukan aku*


-Tak ada gambar,malas nak upload-

Assalamualaikum, selamat malam :)
Apa Pendapat Korang? Cer cite cer cite ツ

0 buah strawberry:

Post a Comment

Kamsahamnida ! Sebelum pergi komen la dulu pasal entri ini :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...